Pelkojen kohtaaminen😀

Mukavaa iltaa!!

Onko teillĂ€ jokin asia jota olette pelĂ€nneet, ja olette pidĂ€telleet sitĂ€ elĂ€mĂ€nne aikana? Varmaan aika monella on ja niin minullakin. On myös tĂ€llĂ€ hetkellĂ€. TĂ€nÀÀn ajattelin kĂ€ydĂ€ ajatuksiani lĂ€pi tĂ€stĂ€ pelkojen kohtaamisesta😌.

TÀtÀ on vÀhÀn vaikea kertoa, mitÀ pelkÀsin pienempÀnÀ ja edelleen. Se on aika perus linjalla nÀitten: ahtaanpaikan kammon ja pimeen kanssa, mutta sitten toisaalta ei.

Minulla on sellainen pallokammo😂. Joo tiedĂ€n ettĂ€ se kuulostaa vĂ€hĂ€n tyhmĂ€ltĂ€.

TÀmÀ pallokammo on alkanut ja on ollut jostain 1-2 luokasta asti. Muistaakseni sain traumat yhdestÀ tapahtumasta:

Olin menossa kouluun tai olin vÀlkÀllÀ. MeidÀn koulun pihalla on sellainen pitkÀ jalkopallokenttÀ. Menin siitÀ vierestÀ meidÀn vanhalle kiipeilytelineelle. Olin kÀvelemÀssÀ siinÀ kentÀn reunassa, ja yhtÀkkiÀ pallo tulee jostain sieltÀ kaukaa. Olin silloin vÀhÀn tyhmÀ ja olen ollut nytkin. Suojasin itseÀni kÀsillÀ, koska "kuvittelin" ettei pallo voisi niin satuttaa minua. No kumminkin se osui minua pÀÀhÀn tai johonkin kehon osaan aika kovaa. Sain siitÀ traumat ja siitÀ asti olen ollut sellainen.

Sellainen pelko on vain vĂ€hĂ€n huonojuttu. Esimerkiksi kaikilla liikuntatunneilla, kun pitÀÀ pelata koripalloa, jalkapalloa tai kĂ€sipalloa, olen kauhusta kankeana.😀

Olen vĂ€istellyt palloa ja pysynyt siitĂ€ mahdollisimman kaukana siitĂ€, koska sisĂ€inen minĂ€ haluaa suojella ulkokuorta uudelta traumaattiselta kohtaukselta.😂

TĂ€mĂ€ on yksi syy siihen miksi en saa liikuntatunneista hyvĂ€merkintöjĂ€ niin paljon. Kaiken lisĂ€ksi opettajat tietenkin huomaavat kaiken ja se huonontaa sitĂ€ miten ne uskovat mun pĂ€rjÀÀvĂ€n liikuntatunneilla.😅

YlĂ€-asteella olen pÀÀttĂ€nyt sen, ettĂ€ yritĂ€n pÀÀstĂ€ pelostani pois. MyönnetÀÀn ettĂ€ se on aika vaikeaa. YritĂ€n osallistua liikuntatunneilla mahdollisimman hyvin pallo-lajeihin👍. Mutta kyllĂ€ sitĂ€ tulee vĂ€isteltyĂ€.

Onneksi en ole tĂ€mĂ€n pallokammon kanssa yksin. YhdellĂ€ kaverillani on myös sama. Se on siltĂ€ kannalta hyvĂ€, ettĂ€ joku edes ymmĂ€rtÀÀ minua, ja saan vertaistukea😌.

Jos sinulla on jokin pelko, vaikka ihan vain pienikin sellainen josta et pidĂ€, aina voi yrittÀÀ pÀÀstĂ€ siitĂ€ pois. On varmaankin monia erillaisia keinoja pÀÀstĂ€ niistĂ€.😙

Itseni mielestĂ€ sekin on hyvĂ€ tai ettĂ€ edes yrittÀÀ tehdĂ€ sille jotain, tai edes huomaa sen olevan hankala asia👍.

Toisaalta ei se ole loppujen lopuksi edes niin paha, ettĂ€ pelkÀÀ jotain.., vaikka hyvĂ€hĂ€n se on ettĂ€ yrittÀÀ pÀÀstĂ€ peloistaan.😀

TĂ€hĂ€n loppuun jaan nopeasti pari vinkkiĂ€, joita olen kokenut itselleni hyvĂ€ksi👍:

ÄlĂ€ yritĂ€ taistella vastaan. Jos mulla tulee omituinen tai pelottava tunne, jostain pelkÀÀmĂ€stĂ€ni asiasta laitan silmĂ€t kiinni. Kuvittelen missĂ€ pelko tuntuu ja annan muodon ja vĂ€rin. HengitĂ€n syvÀÀn ja ulos.😄 Pikkuhiljaa se alkaa helpottaman. HyvĂ€ksyn sen ettĂ€ minua pelottaa ja annan sen vain olla. ( TĂ€mĂ€n vinkin sain yhdestĂ€ kirjasta, ja se toimii oikein hyvin👍.) En kyllĂ€kÀÀn kesken pallopeliĂ€ laita silmiĂ€ kiinni😂.

YritĂ€n parhaani, enkĂ€ ota liian suurta asekelta. Joskus kuvittelen liikuntatunneilla ettĂ€: Jes! TĂ€nÀÀn mĂ€ voitan mun pelon. Loppujen lopuksi huomaan kumminkin sen olevan liikaa. SiitĂ€kin on tullut jo hyvĂ€ mieli, jos yritĂ€n parhaani ja olen asian kanssa rauhallinen✨.

Onko sinulla jotain pelkoa, tai oletko yrittĂ€nyt pÀÀstĂ€ koskaan pelosta eroon?💕 MietteitĂ€ saa aina jakaa kommenteissa😙.



Kommentit

  1. PienenÀ pelkÀsin ettÀ joku outo tyyppi tulee ja murhaa mut PÀÀsin pois pelostani ajattelemalla ns. suojakuvun joka suojaa minua kaikelta xd sit aiemmin kokeet ahdisti ihan sikana nykyÀÀn pystyn vaan ajattelemaan niitÀ ns. tehtÀvÀmonisteina. 10 on tullu xd

    VastaaPoista
  2. PelkÀÀn et joku hiippailee mun takana. Sellanen mustavaatteinen tyyppi. Varsinkin kun oon yksin kotona xd.

    VastaaPoista

LÀhetÀ kommentti

Suositut tekstit