Miten saada ylimääräinen paine tai stressi pois?

Iltaa!!

Onko teillä ollut lähi viikkoina vähän vaikeeta koulun suhteen tai muuten vaan raskasta? Minulla on ollut stressiä viimeiset pari viikkoa tai no oikeastaan viimeviikon alusta alkaen. Viimeviikolla keskitin mun kaiken huomion koulujuttuihin ja ajattelin että eka koulu sitten vasta hupi. No kyllähän sanonta pitää paikkansa, mutta olen aika stressavaa ihmis tyyppiä (voiko noin edes sanoa?) No siis stressan ja otan paineita vähän kaikista asioista. Koulu on minulle kaikki kaikeassa ja haluan määrätietoisesti saada kokeista vähintään 9, mutta joistaki aineista ei haitta vaikka saisinkin 7-8, koska se vain näyttä missä minun tarvitsee vielä kehittyä ja tiedän sen lisäksi etten ole esimerkiksi. Englannissa kovin hyvä ja useita Fyysikan juttuja on vähän vaikea ymmärtää. Sitä paitsi on vain hyvä tuntea omat heikkoudet ja vahvuudet.

Tämän parin viikon aikana olen kokenut jonkin verran stressavia hetkiä ja välillä toivoisin lattian nielaisevan minut sisäänsä. En tiedä voinko kutsua "hermoromahdukseksi" näitä minun hetkiä, vai onko se liikaa sanottu?
Olen oppinut rauhoittamaan tälläisiä tilanteita ja hallitsemaan niitä. Siihen ei vaadita kovin paljon mitään joten haluan jakaa nämä vinkit stressavien tilanteiden helpottamiseksi.

1.Minulle itselleni tulee hyvä olo, jos pääsen saunaan rentoutumaan. Täytyy vain löytää sellainen paikka jossa ei tarvitse miettiä yhtään mitään tai ei ainakaan koulujuttuja. Kysyn useimmiten äidiltä onko sauna päällä tai sitten menen laittaamaan sen itse päälle. Saunassa oikeastaan vaadin itseäni ajattelemasta mitään stressavaa ja se on muutenkin rentouttava paikka.

2. Välillä, varsinkin viikonloppuisin tykkään käydä pienillä kävelyillä ja saada raitista ulkoilmaa. Minulla itselläni on sellainen sääntö että olisin joka päivä ulkona edes jonkin verran, riippuen siitä oliko se sitten roskienvienti tai kaverin kanssa ulkonaoleminen. Yleensä kun lähden ulos laitan puhelimeni niin että kuulen kun joku soittaa, mutta muuten annan kännykän vajota taskunpohjalleni. Kulkiessani hengitän raitista ulkoilmaa sisään ja ulos sekä yritän keskittää ajatukseni vaikkapa lumisiin puihin ja muihin kauniisiin asioihin ulkona.

3. Jos minua alkaa stressaamaan koulujutut ja tuntuu siltä että pitäisi saada tehtyä monet jutut samaan aikaaan, suuntaan huoneeseeni. Katson itseäni peilistä ja alan hengittämään syvään. Vedän syvään henkeä ja sitten vapautan kaiken ulos. Teen sitä pari kolme kertaa peilini edessä ja silmäilen itseäni. Katson itseäni ja vakuutan että pystyn tähän. Tanssin opettajani on sanonut aina tanssitunnin alussa olevassa samantyyppisessä harjoituksessa, että antaisimme itsellemme jonkun kehun ja intention. Eli jonkin tavoitteen ja kannustaa meitä sanomaan itseämme kauniiksi tai taitavaksi tanssijaksi. Se on erittäin hyvä vinkki. Kannattaa testata sitä!

4. Vaikka aina ei tuntuisi siltä, niin täytyy muistaa antaa vapaapäivä itselleen. Minulle itselleni launtaipäivinä otan rennosti, enkä tee mitään koulujuttuja. Yleensä perjantaipäiväkin sisältyy siihen, mutta välillä tekee mieli alkaa miettimään matikan läksyjä. Kuulostanko ihan tyhmältä kun sanon noin?

Nyt voin tunnustaa että oloni on helpottanut tämän postauksen kirjoittamisen myötä!💛 Olisi kiva kuulla teiltä joitain vinkkejä tälläisen kaiken ylimääräisen stressin ja paineen välttämiseksi, jos niitä vain on? Jos sulla jäi jotain mietteitä postauksesa tai vaikka jostain muusta, laita niitä ihmeessä alas, niin me voidaan yhdessä miettiä niitä. Ps. Kokemuksiakin saa jakaa.😊




Kommentit

  1. Ui miten ihana postaus jälleen kerran!😍❣Täytyy kokeilla nuita vinkkejä,ku itekki oon yhestä asiasta stressannu viimeset 2viikkoo..💛💛 😘😘💎

    VastaaPoista
  2. Ihana postaus täytyy kokeilla vinkkejä! <3

    VastaaPoista
  3. Pieni stressi mielestäni kuuluu elämään ja se auttaa usein suoriutumaan erilaisista haasteista ja tehtävistä ja on tällöin ihan tervettä. Liiallista ja haitallista stressiä poistan mukavalla tekemisellä, kavereiden tapaamisella ja näitä yritänkin ylläpitää aina arkena, jotta tilanne ei pääsisi pahaksi. Olen myös nykyään armollisempi itselle enkä aseta aivan liian korkeita tavoitteita ja olen oppinut käsittelemään faktan, ettei kaikessa voi eikä tarvitse olla kympin oppilas. Tsemppiä sulle Iitu koulukiireiden keskelle ja kiitos ajattelevasta postauksesta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos todella paljon ajattelevaisesta kommentista! On ihan totta, että pieni stressi kuuluu elämää ja pitähään sitä jonkin verran olla. Sinulla oli todella hyviä vinkkejä ja itsekkin olen alkanut miettimään, pitäisiköhän alkaa kysymään kavereilta ainakin pari kertaa viikossa voisivatko he olla? Suuri kiitos sinulle ja tsempit myös sinne.😊

      Poista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit