Verkossa 24/7?

Moi ja kiitos kun tulit lukemaan postaustani!


Minulle ja varmaankin aika monelle, joka on aikamoinen insta ja some kuluttaja/ tuottaja tietää varmaan sen kuinka paljon aikaa käyttää eri some kanavien tekemiseen. Itse bloggajana ja instagram ihmisenä käytän viikossa todella paljon aikaa ruudun ääressä milloin mitäkin tekien. Välillä kuvia muokaten ja toisinaan kuvatekstiä suunnitellen. Se tuottaa itselleni välillä pientä stressiä, mutta toisaalta silloin saatan saada tehtyä välillä asiat paremmin. Tänään kerron palajstuksia blogitekstejen ja instagram kuvieni takaa ja kerron miten teen oikein tämän kaiken.

Päivittäin keksin erillaisia blogi postaus ideoita ja kirjoittelen niitä muistiinpano vihkooni. Niitä on niin paljon, että laskelmien mukaan minulla olisi ainakin muutamalle kuukaudelle postaus ideat valmiina, jos ajateltaisiin, että laittaisin joka toinen päivä postausken tänne. Tämä kuulostaa siltä, että voisin laittaa todella usein postauksia tänne blogiin ja voisin olla aktiivinen. Se ei kumminkaan ole mielestäni niin yksinkertaista.

Suunnittelen aina postauksiani ennen kuin alan kirjoittamaan niitä. Mietin mitä haluan sanoa ja mitä haluan lukijoille välittää kyseisen postaukseni kautta. Suunnittelu vaiheeseen menee jonkin aikaa ja sen jälkeen alan kirjoittelemaan itse postausta. Aivan viime metreille asti postauksen tekemisessä kestää minulla kahdesta kuuteen tuntia.

En tiedä, onko tätä samaa ongelmaa muilla bloggaajilla tai sisällöntuottajilla, mutta itselläni on pää niin täynnä ideoita, ettei muista kirjoittaa edes kaikkea ulos ja tuntuu siltä niinkuin pää halkeaisi kahtia, kun ajatuksiin tulee koko ajan vain lisää ja lisää ideoita. Minulla tämä on aika yleistä.


Mitä sitten teen oikein täällä verkossa? No täällä minä muokkaan kuviani sitä mukaan kun kehityn, kirjoittelen kiireessä postaus ideoita ylös, suunnittelen reissuilla postauksiani, luonnostelen instagram postaukseni puhelimeni muistiinpano sovellukseen, kirjoitan instagram kuva ideoita ylös, katson mikä kuva voisi tulla seuraavaksi instagarmiin, kirjoitan postauksiani ja niin edelleen. Teen verkon puolella suurimman osan siitä, mitä julkaisen nettiin. Suunnittelu vaiheet, jotka teen vihkooni ovat silti tietysti yhdessä tärkeämmässä asemassa.

Kuvien editoimiseen ja valitsemiseen käytän vähemmän aikaa kuin postausten suunittelemiseen. Yleensä kun minulla on jotain asiaa ja haluan ilmoittaa siitä kuvalla instagram tililläni kirjoitan tekstin ja luen sen muutaman kerran ääneen ja yritän löytää 30 sekunnissa jonkun kuvan, joka sopisi edes vähän aiheeseen. Minun pitäisi suunnitella nekin postaukset jo etukäteen niinkuin blogi postaukseni, mutta yleensä ne jää muiden blogi juttujen alle ja unohtuu.

Bloggaminen vie minulta paljon aikaa ja se on minulle toiseksi tärkein asia koulun jälkeen. Koulun ja blogin ympärille suunittelen kaiken muun. Kaikki muu luova tekeminen menee sitten sitä mukaan, miten olen suunitellut blogi hommani.


Kun teen itselleni blogi ''aikataulua'' mietin, mitä haluan saada tehtyä ja mitä minun pitää ehtiä tehdä siinä tietyssä ajassa esim. viikossa. Mietin kaiken etukäteen ja sitten kun minun on tarkoitus kirjoittaa teen sen ja vaikka sillä hetkellä olisi jotain muuta peruutan ne. Viime viikon blogi suunitelman olin esimerkiksi tehnyt post it lapulle, niinkuin yleensä. Mietin ensin, mitä tavoittelen tulevalta viikolta. Mietin mikä / mitkä postaukset minun pitää saada tehtyä ja mitä haluan julkaista blogiin ja blogin instagram tilille. Viime viikon suunnitelmani näytti tälläiseltä:
- Verkossa 24/7?
- Kalifornia matkapäiväkirja- Santa Monican kauniit rannat!
- Insta kuvien suunnittelu + kirjoitus prosessi
 Onneksi tämä bloggaaminen on minulle sen verran tärkeä harrastus, että minulle ei tule suunitelmistani paineita.

Minulle tuo taas se paineita, jos ajattelen mitä kaikkea olen jättänyt tekemättä, joltain tietyltä ajalta ja mitä kaikkea minun pitäisi vielä tehdä ja sitten alan spekuloimaan sitä. Tälläkin hetkellä kun olen pitänyt pientä ''blogi'' taukoa minusta tuntuu siltä, että minulla olisi aivan liikka asioita joita pitää hoitaa ja tehdä, eikä sille näy loppua. Välillä koulu kiireiden keskellä tuntuu siltä, ettei blogille jää aikaa ja pelkään, että joudun tekemään kaiken vasta viikonloppuna. Välillä tulee yllättäviä menoja ja sen takia en aina pysty laittamaan edes sitä yhtä postausta blogin puolelle viikossa.

Usein tuntuu siltä ettei aika riitä ja uusia ideoita tulee koko ajan vain lisää. Välillä haluaisin koulu jutujen sijaan mennä tekemään blogi juttuja, että saisin niitäkin pois alta, mutta pitää muistaa se, että koulu tulee ensin. Välillä myös pelkään, että jos en laita blogi postausta tiettynä aikana muut pitävät minua tyhmänä ja ajattelevat ''Mitä hänen blogissaan edes on tärkeää?''

Näitä ajatuksia minun on turha mietiä liikaa, sillä muuten verkossa oleminen ja bloggaaminen on aivan ihanaa. Tykkään todella paljon suunnitella erilaisia juttuja ja kuvata, muokata kuvia ja kirjoittaa teille ajatuksiani. Siitä, mitä kaikkea verkossa teen on tullut minulle kuin näkymätön harrastus. Harrastus, mutta en vain luokittele sitä itse niin, enkä ajattele sitä harrastusmaisena. Tämä mitä teen on oikeastaan minulle enemmän kuin harrastus, se on minulle elämäntapa. Olen vuodesta 2016 lähtien tehnyt somesssa kuvia ja julkaissut niitä instagramiin. Siitä on pitkä matka tähän päivään asti, kun olen tässä nyt.


Tähän vähän yli kahteen vuoteen sisältyy Uudelle Päivälle eli päivittäis draamakomedia sarjalle pitämäni fanisivu, jota pidin vähän yli kaksi vuotta, Miisas tubettajalle pitämäni fanisivu, inspiraatio tili, jonne laitoin inspiroivia kuvia ja höpöttelin tärkeistä ja ei niin tärkeistä asioista, blogini pitäminen, Sannille pitämäni fanisivu, Bullet journal (itse tehty kalenteri) tili, jonne laitan kuvia tekemistäni luomuksistani ja videot joita tein vuodesta 2016 vuoteen 2018 asti. Eli toisin sanoen aivan sairaan paljon kaikkea tekemistä aina 2016 vuoden maaliskuusta tähän päivään saakka. Kun mietin näitä asioita yhdessä tulee kyllä mileeen se, että olen tehnyt hyvin paljon kaikenlaista somen parissa.

Uuden Päivän fanisivulle teen kuva edittejä eli muokkauksia ja videoita Uuden Päivän hahmoista sekä höpöttelin aina jotain sinne ja kirjoittelin kuulumisiani, niin kuin kaikille muillekin fanisivuille joita olen pitänyt. Niitä muokkauksia olen vähän yli kahdessa vuodessa oppinut tekemään paljon ja olen jopa joskus miettinyt, että pitäisikö minun avata tästä aiheesta tänne blogiini enemmän. Mitä mieltä te olisitte? Pitäisikö minun kertoa enemmän kuvien editoinnista / muokkaamisesta? Videoita olen tykännyt aina tehdä ja videoitteni teko lähti käyntiin siitä kun olin kysynyt tubettamisen aloittamisesta. Tein niitä aluksi omaksi ilokseni ja myöhemmin näytin niitä kavereilleni.

Bloggaamisessa ja instagramissa minun pitäisi parantaa kirjoitustani, tarkemmin sanottuna  oikeinkirjoitustani. En ole oppinut vielä kaikkia viimeisempiä pilkun paikkoja ja vaikeimpia yhdyssanoja, mutta kyllä tämä tästä, yritän parhaani mukaan saada tekstiäni paremmaksi. Haluasin myös osata kirjoittaa blogissa sulavammin ja muotoilla lauseita oikein. Haluaisin myös oppia kirjoittamaan kiinostavampaa tekstiä. Onneksi sitä voi aina harjoitella ja uskon kuminkin, etten ole melkein koskaan valmis tässä.

Mitä sinä teet verkossa? Katsotko muiden kuvia ja kommentoit niihin tai luetko uutisia vai oletko sisällöntuottaja, joka julkaisee instagramiin kuvia, kirjoittaa blogia tai tekee youtube videoita? Olisi kiinostavaa kuulla teidän kokemuksista!





Kommentit

  1. Kiva kuulla, mitä kaikkea blogin pitämiseen kuuluu. Kirjoitat aika kivasti,(vaikka sulavampaa siitä ajan myötä vielä saa) ja kuvat ovat kivoja, niitä lisää!! Itse olen somessa tällainen kommentoija, minusta on kiva huomata kuinka paljon hommaa jotkut tekee julkaisujen eteen, se on hienoa!! Ihana myös kuulla, että ideaa on niin paljon. 😊🌸💝

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ja se on juurikin näin, että kirjoitus paranee ajan kanssa. Kiitos ihanista sanoistasi! ☺️💕

      Poista
  2. Moi Iitu! Kiitos postauksestasi! Se on kyllä totta, että valmis tuskin koskaan tulee olemaan, aina voi kehittyä😊 Hieno homma, että olet kokeillut tehdä kaikenlaisia juttuja somen parissa, sillä tavoin löytää sen oman juttunsa ja sen mihin haluaa täysillä panostaa. Joskus on vaikea löytää kaikelle aikaa, mutta tsemppiä koulun ja vapaa-ajan yhdistämiseen😊

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi! Minusta todellakin tuntuu siltä, että tämän muutaman vuoden aikana olen alkanut pikkuhiljalleen löytämään sen mihin oikeasti haluan panostaa. Kiitos tsempeistäsi ja koittakaa tekin pärjäillä! ☺️

      Poista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit