Mitä tulevaisuudelta voi odottaa?

Nyt elokuun mittaan koulut ovat taas alkaneet ja syksy alkaa tekemään tuloaan. Koulusta ja tulevasta viimeisestä lukuvuodesta peruskoulussa olen erittäin innoissani, mutta myös samaan aikaan kauhuissani. Viimeinen vuosi ylä-asteella ja peruskoulussa, mutta samaan aikaan haasteita. Mitä kaikkea yhdeksänneltä luokalta voi odottaa?

Kouluani on ollut noin kolmen viikon ajan ja kaikkea on ehtinyt jo tapahtua. Ensimmäiset neljä koetta ollaan merkitty tehtäviksi ja työelämään tutustumisjaksomme hakemuksemme ovat lähteneet jo käyntiin. Kahden viikon sisällä meillä pitäisi olla jo TET paikka! Ihan hullua, miten tämä aikaa menee niin nopeasti. Nyt on jo syyskuu ja koulua on mennyt vasta kolmisen viikkoa. Olen kuitenkin jo hakenut muutamaan eri paikkaan, minne voisin mennä työelämän tutustumisjakson ajaksi. Oikeastaan yhteen paikkaan minulla oli jo haastattelu ja pääsin kyseiseen paikkaan TET:iin. Ihanaa!

Viimeinen kouluvuosi peruskoulussa tarkoittaa tietyn aikakauden loppumista ja samalla uuden alkua. Viimeisen kahdeksan vuoden aikana olen ehtinyt tottua tiettyyn arkeen ja pakko myöntää, että tämä viimeinen vuosi tässä kyseisessä kolussa tuntuu jo nyt haikealta. Päättötyöt ja päättöarvioinnit kaivertavat mieltäni, joka viikko. Ne ja odotukset sekä vastuunotto saavat minut tuntemaan paineita selviytyä vikasta kouluvuodesta peruskoulussa.

Minun koulussani on sellainen ilmiö juttu. Ilmiössä käsitellään aina jotakin aihetta ja siinä on mukana aiheeseen sopivia kouluaineita. Nyt yhdekssänellä luokalla meillä on työelämätaidot- ilmiö. Tässä ilmiössä meillä on mukana matematiikka, yhteiskuntaoppi, suomen kieli ja kirjallisuus sekä englanti. Ilmiömme aihe on minun mielestäni tärkeä ja olen todella innoissani tästä.

Pääsemme tekemään kaikkia kivoja asioita työelämään liittyen ja uskon, että näistä asioista on hyötyä tulevaisuudessa. Aina välillä kuitenkin tuntuu siltä, että tämä ilmiö kattaa melkein kaiken koulusta ja, että tämä on todella suuri osa yhdeksännettä luokkaa. Tämän lisäksi on tottakai muitakin kouluaineita ja niiden kokeet sun muut.

Työelämän tutustumisjakson lisäksi olen alkanut miettimään vakavammin nyt koulun alkaessa jatko-opintojani ja siitä, miten jatkan peruskoulun jälkeen. Minulla ei ole hajuakaan, mihin tiettyyn ammattiin haluaisin pyrkiä enkä tiedä vielä, mitä haluan tehdä. Haen varmaan lukioon, mutta sen enempää en tiedä tulevaisuuden suunnitelmista. Vielä on aikaa yhteishakuihin, mutta en tiedä yhtää mihin lukioon haen ja, mitä teen. Olen lukenut koulussa noin viisi vuotta ranskaa enkä haluaisi jatkaa sitä enää lukiossa. Nämä jatko-opinto asiat ovat haasteellisia, kun yritän miettiä mihin haen ja, mitä tavoittelen.

Yhdekssännellä luokalla keskityn kouluun ja panostan siihen, muttta samaan aikaan aina silloin tällöin aion ottaa itselleni myös omaa aikaa ja rauhoittua. Haluan oppia tuntemaan omat rajani ja haluan myös hallita sitä etten stressaisi liikaa.

Viimeisen muutaman viikon aikana minusta on tuntunut siltä, että kantaisin jotakin todella isoa juttua harteillani ja minun täytyy pitää tasapaino jotteivat asiat vain kaatuisi minun harteiltani pois. Onko tämä tunne teille tuttu?

Ihan muutenkin vain tuntuu siltä, että elämässä on paljon asioita joita pitää suunnitella etukäteen. Vähän kuin pitäisi suunnitella koko tulevaisuuteni etukäteen kalenteriin ja noudattaa sitä. Se tuntuu niin oudolta, mutta samaan aikaan siltä, että se on ainoa asia, jonka voin tehdä säilyttääkseni tasapainon.

Juuri tällä hetkellä haluan vain olla ja unohtaa kaikki huolestuttavat ajatukset sekä koulun. Syksyn ja koulujen alkamisten jälkeen olen oppinut arvostamaan viikonloppuja ja sitä omaa aikaa vaikka joskus tuntuu siltä ettei sitä ole tarpeeksi.

No mutta, mitä teille kuuluu? Odotatteko te innolla tulevaa syksyä? Mitä teillä on mielessä? Jos teillä on kokemusta yhdeksännestä luokasta ja vinkkejä, miten siitä voi selvitä, voisitteko kertoa parhaat vinkkinne kommenteissa? Tarvitsisin todella niitä.




Kommentit

Suositut tekstit