Omat odotukseni eivät vastanneet todellisuutta. || Ajatuksia vuoden 2020 avoimista ovista

Helou!

Tämän kevään aikana päivittelen aina silloin tällöin avoimista ovista, yhteishausta ja sen kulusta tänne blogin puolelle. Nyt on taas sen aika. No, olen käynyt avoimissa ovissa ja yhteishaku alkaa lähestymään kovaa vauhtia. Enää muutama viikko. Avoimista ovista on niin paljon asiaa ja kerrottavaa teille, että eiköhän vain aloiteta.

Käsitykseni lukioista muuttui todellakin avoimien ovien jälkeen. En kuvitellut, että se muuttaisi ajatuksiani näin paljon. Hyvä, että menin avoimiin oviin tutustumaan eri lukioihin, koska muuten en osaisi tehdä päätöstä.

Suunnitelmani oli käydä kuuden lukion avoimissa ovissa ja olen nyt käynyt neljässä lukiossa. Yksi on vielä seuraavalla viikolla eli helmikuun ensimmäisellä viikolla. Yhden lukion avoimiin oviin en päässyt. Kaksi ensimmäistä lukiota yllättivät minut positiivisesti.

Olin kuvitellut toisen näistä kahdesta lukiosta todella suorituskeskeiseksi. Molemmissa lukioissa vieraillessani mielikuva tuli positiivisemmaksi. Ilmapiiri oli mukava ja innostava. Ihmiset olivat mukavia ja koulun tilat olivat kivat. Infot antoivat ihan hyvin tietoa lukioista. Luen koulussa ensimmäisenä kielenä ranskaa ja kummatkin koulut antoivat minulle mahdollisuuden jatkaa samaan malliin, jos vain itse haluaisin. Lukiot vaikuttivat yleisesti hyviltä ja osaavilta. Toiseen lukioon matkakin olisi ihanan yksinkertainen. Toiseen lukioon pääsisin kuitenkin ihan hyvin matkustamaan.

Kolmas lukio, jossa kävin oli luonnontieteisiin painotettu. Tässä lukiossa on myös yleislinja. Lähdin tämän lukion avoimiin oviin sen kohtuullisen keskiarvon takia. Ajattelin, että tässä lukiossa ei olisi niin paljon kilpailua. Lukio vaikutti hyvältä ja ihmiset olivat mukavia. Luonnontieteisiin painotetussa lukiossa minulla olisi mahdollisuudet jatkaa myös ranskan kielen lukemista, jos haluan.

Tämän lukion avoimissa ovissa kävi kuitenkin ilmi, kuinka paljon lukio painottuu luonnontieteisiin. Lukio kohtaisista soveltavista fysiikan, biologian ja maantiedon kursseista puhuttiin paljon. Muistan myös, kun joku kysyi siellä, mitä jos ei halua enää opiskella luonnontieteitä niin paljon. Meille kerrottiin, että koulussa on myös muutama opiskelija, jotka tekivät vain pakolliset kurssit näistä aineista. Ne vaikuttivat kuitenkin mielestäni aika harvoilta yksittäistapauksilta. Tämän takia odotukseni eivät vastanneet todellisuutta.

En koe itse, että minun tarvitsisi hakea lukioon, jossa painotetaan niin paljon luonnontieteitä, jos en itse ole yhtä kiinnostunut niistä muuta kuin oppitunti tasolla. Toisin sanoen käsitykseni lukiosta ei muuttunut kauhean paljon omista ennakkoluuloistani. Mietin kuitenkin, että tämä lukio voisi olla hyvä vara vaihtoehto.

Neljännessä lukiossa olin käynyt kerran aiemmin viime syksynä. Tiesin siis lukiosta jo etukäteen jonkin verran. Tämä neljäs lukio on mediaan painotettu lukio. Viime syksyn vierailun jälkeen olen pitänyt tästä lukiosta. Se, että lukio on painotettu mediaan ei haitannut minua ja mediakurssit kuulostivat mielenkiintoisilta. Sivuutin kuitenkin tämän vaihtoehdon parin pienen epäkohdan takia. Tammikuun toisen vierailun jälkeen totesin, että pidän lukiosta ja, että se olisi varsinkin mediapainotuksen takia minulle hyvä paikka.

Avoimissa ovissa käyminen on auttanut minua ja selkeyttänyt ajatuksiani. Vierailut minun kohdallani lukioissa olivat hyödyllisiä. Tällä hetkellä minulla on vaihtoehtoja yhteishakuuni, mutta en vielä tiedä järjestystä vaihtoehdoilleni. Omalla kokemuksellani voin sanoa, että, jos on mahdollista käydä avoimissa ovissa, niin käykää. Ne voivat antaa suuntaa, auttaa ja avata silmiä.

Kommentit

Suositut tekstit