Sinä olet sinä

Kuuntelen DreamTalk- podcastia kävellessäni aurinkoisessa keväisessä säässä. Aurinko paistaa, linnut laulavat. Podcastin juontajan Peppiina Merosen yksi yllättävä ajatus pysäyttää minut.

Hänen ajatuksensa kuuluu näin: ''Emme määrity minkään yhden asian mukaan tai ole mikään ulkopuolinen asia kuten sarja tai harrastus.'' Kuulen ajatuksen ensimmäistä kertaa elämäni aikana ja annan tälle ajattelemisen aihetta. 

Podcast jakso sai ja myös haastoi minut ensimmäistä kertaa kunnolla ajattelemaan. Tuntui oudolta ajatella kyseistä asiaa ja haastaa itseään ajattelemaan sitä.

Tähän väliin kerrottakoon, että tulen seuraavaksi puhumaan Uudesta päivästä eli päivittäisdraamakomediasarjasta. (Sarja loppui vuonna 2018.)

Ajattelin, että Uusi päivä ei ole koko elämäni. Se on vain osa elämääni, mutta ei koko elämäni. Se ei määrittele minua. Uusi päivä sarjana kertoo minusta yhden pienen asian. Ei koko totuutta. Nyt sen, mistä ja minkälaisista sarjoista pidän. 


Uusi päivä tai mikään muu yksittäinen asia ei kerro, kuka mä olen. Mä en ole Uusi päivä tai kuten joku harrastukseni, ystäväni, idolini tai some. Mä olen mä.

Aluksi se kirpaisi minua. Tuntui oudolta ja vaikealta todentaa itselleen, että Uusi päivä ei ole oikeasti koko elämäni... En ole se kokonaan. Tämä siksi, koska sarja on minulle niin tärkeä. Tämä ajatus kuitenkin tuntui päästävän minut lähemmäs itseäni. 

On tästä asiasta jotain hyvääkin seurannut. Olen tajunnut, että olen paljon enemmän kuin yksi yksittäinen asia kuten sarja. Kukaan muu ei ole minä. Kenelläkään muulla ei ole juuri tällaista luonnetta, unelmia, hymyä, pelkoja, ajatuksia jne.

Esimerkiksi sä olet sä. Sä olet sun luonteesi. Sun vahvuudet. Sun heikkoutesi. Sun unelmasi. Sun suoikkiasiasi jne. Sä koostut monesta palasta. Sä olet kokonaisuus, jossa on monta palasta, jotka kertovat sinusta jotakin. 

Siitä hetkestä lähtien, kun sain tuon ajatuksen, olen pitänyt itseäni monipuolisempana. Toivon, että sinäkin pidät itseäsi paljon monipuolisempana. 

Olen ajatellut, että vaikka Uusi päivä ei ole koko elämäni voin siitä huolimatta olla jotakin. Jotakin, jota itse arvostan. Jotakin, josta pidän. Ehkä myös jonakin päivänä jotakin, minkä saatan hyväksyä täysin. ♡

Kommentit

Suositut tekstit